KANASTA



Kanasta to gra, w ktorą bez przeszkód może grać większe towarzystwo. Prekursorem tej gry była prawdopodobnie gra kometa. W kometę grano już w XVIII wieku w Hiszpanii. Geneza słowa kanasta wywodzi się z języka hiszpańskiego i symbolizuje koszyczek.Jest to nawiązanie do układów kart, które należy podczas gry zbierać. Początki kanasty miały miejsce w Urugwaju po czym pasje do niej przekazano Argentyńczykom. Z Argentyny gra trafiła do Stanów Zjednoczonych. I w ten sposób zaczęła się wielka ekspansja gry na cały świat.

Gracze dostają po 13 kart a pozostałe karty ustawia się w osobną kolumnę. Kolumna ta to tak zwany stos zakryty. Jeden z zawodników odkrywa kartę, która jest na górze i kładzie obok. W ten sposób powstaje drugi stos zwany otwartym. Gracze wykładają karty tworzące meldunki. Na meldunek składa się minimum 3 karty tej samej wartości np. trzy króle, 4 damy itp. Jokery i dwójki to karty, które można dołożyć do meldunku. Zastępują one każdą dowolną kartę. Można złożyć np. dwa króle i dwójkę. Meldunek musi zawierać 2 karty naturalne a w całym meldunku ilość kart dzikich nie może być większa niż ilość kart naturalnych. Nie wolno składać meldunków z dwójek i Jokerów.

Kanasta to meldunek, w którego skład wchodzi przynajmniej 7 kart i nie ma w tym układzie ani jednej dzikiej karty.Taki rodzaj kanasty to kanasta naturalna. Kanasta nienaturalna zawiera dwójki lub jokery.

Gracze na zmianę wyciągają karty z jednego ze stosów. Jeżeli uda im się stworzyć odpowiednie układy kart to zgłaszają meldunki. Gracz ma dwie możliwości jeśli chodzi o wyciąganie kart. Sposób pierwszy polega na tym, że gracz bierze dwie karty ze stosu zakrytego albo bierze cały stos odkryty. W drugim sposobie gracz ma możliwość wykorzystania karty leżącej na wierzchu do zrobienia meldunku ze swoich kart lub do stworzenia całkiem nowego meldunku, ale w tym przypadku muszą się w nim znaleźć co najmniej dwie karty, które gracz posiadał już wcześniej. Gracze nie mogą pobrać kart ze stosu odkrytego w przypadku gdy na wierzchu stosu znajduje się dwójka lub Joker. Pobieranie może zostać ograniczone w taki sposób, że aby pobrać karty gracz musi posiadać u siebie co najmniej dwie takie same karty.

Koniec gry występuje wtedy gdy któryś z graczy pozbędzie się wszystkich kart. Następuje wtedy liczenie kart i przyznawanie punktów. Karty w grze kanasta mają następującą punktację:

  • 4,5,6,7 - 5 ptk.
  • 8 - 10 albo 5 ptk.
  • Walet, Dama, Król - 10 lub 9 ptk.
  • 2 oraz As - 20 ptk.
  • Joker 50 ptk.

    Zawodnicy otrzymują dodatkowe punkty za złożone meldunki oraz ujemne punkty za te karty, które po rozgrywce jeszcze zostały im w ręku. Gra kończy się w momencie kiedy jeden z grających przekroczy pułap 5000 punktów.